ប្រវត្តិ​ប្រាសាទ​អង្គ​វត្ត


ប្រវត្តិ​ប្រាសាទ​អង្គ​វត្ត​
សៀមរាប៖ពេល​យើង​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​កាន់​ខេត្ត​សៀម​រាប​យើង​ប្រាកដ​ជា​នឹក​ដល់​ ប្រាសាទ​អង្គ​វត្ត​ជាក់​ជាមិនខាន​។​ខាងក្រោម​នេះ​ខ្ញុំ​នឹង​ធ្វើ​ការ​បង្ហាញ អំពី​ប្រវត្តិ​នៃ​ប្រាសាទ​អង្គរវត្ត​។​អង្គ​វត្ត​ត្រូវ​បាន​បាន​សាង
សង់ នៅ​ដើម​សតវត្សរ៍​ទី​១២ ដោយ​ព្រះបាទ​ព្រះបាទ​សូរ្យ​វរ្ម័នទី​២(​ខ្លះ​សរសេរ : ព្រះបាទ​សូរិយា​វរ្ម័នទី​២) (១១១៣—១១៥០) ដើម្បី​ឧទ្ទិស​ថ្វាយ​ព្រះ​វិស្ណុ ក្នុង​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​។ ប្រាសាទ​នេះ​មាន​លក្ខណៈ​ល្អ​វិចិត្រ និង​បង្ហាញ​នូវ​សិល្បៈ​ខ្មែរ​ដ៏​អស្ចារ្យ​ដល់​កំពូល​[១]​។​

បើ​តាម​លោក​ ហ្សែ​សឺ​ដែ​ស ប្រាសាទអង្គរវត្ត​គឺ​តំណាង​ឲ្យ​ពិភពលោក​។ ប្រាង្គ​កណ្ដាល​តំណាង​ឲ្យ​ភ្នំ​ព្រះ​សុមេរុ​ដែល​ស្ថិតនៅ​កណ្តាល​ពិភពលោក​។ ប្រាង្គ​ទាំង​៥ តំណាង​ឲ្យ​កំពូលភ្នំ​ព្រះ​សុមេរុ​ដែល​ជា​ជាយ​ផែនដី និង​គូ​ទឹក​ព័ទ្ធជុំវិញ​ប្រាសាទ​គឺ ជា​សមុទ្រ​ដែល​ព័ទ្ធជុំវិញ​។ ប្រាសាទអង្គរវត្ត​មាន​ឈ្មោះ​ដើម​ថា ប្រាសាទ​បរម​វិស្ណុ​លោក​។ ប៉ុន្តែ​ការវិវត្តន៍​នៃ​ឈ្មោះ​អង្គរវត្ត​នេះ អាច​ត្រូវបាន​គេ​យក​តាម​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​។ ស្លាកស្នាម​ដំបូង​គឺ មាន​នៅ​សត វត្សរ៍​ទី​១៦​។ ជា​ការពិត​ណាស់​ប្រាសាទ​នេះ​បាន ក្លាយទៅជា កន្លែង​ពុទ្ធសាសនា​ដ៏​ល្បីល្បាញ​មួយ​។ តាម​សិលា​ចារិក​នៅ​សត វត្សរ៍​ទី ១៦ ឈ្មោះ​នៃ​ប្រាសាទអង្គរវត្ត​គឺ ព្រះ​មហានគរ​ឥន្ទ្រប្រត្ថ​ព្រះ​ពិស្ណុ​លោក (​ឥន្ទ្រ​ប្រត្ថ ជា​ភាសា សំស្ក្រឹត ហើយ​បាន​ក្លាយទៅជា​ភាសា​បាលី ឥន្ទ​ប​ត្ថ បញ្ជាក់​ទៅ​លើ​ការ​ឆ្លង​ពី​ព្រហ្ម​ម​ញ្ញ​សាសនា ទៅ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ហិន​យាន​។ ពាក្យ​ឥន្ទ្រ​ប្រត្ថ មានន័យ​ថា ទីក្រុង​របស់​ព្រះឥន្ទ ។ ក្នុង​ព្រហ្ម​ម​ញ្ញ​សាសនា គេ​ជឿ​ថា​ព្រះឥន្ទ​មាន​ទី​កន្លែង​នៅលើ​ដី​។ ពាក្យ​នេះ​ជា​កន្លែង​សម្រាប់ គោរព​បូជា​។ ឧទាហរណ៍​ដូចជា​វត្ត​ទាំង​ពីរ​នៅក្នុង ប្រាសាទអង្គរវត្ត​មាន​ឈ្មោះថា ឥន្ទបត្ថ​បុរី​ខាងត្បូង និង ឥន្ទ​ប​ត្ថ​បុរី​ខាងជើង ។ ការហៅ​ទៅលើ​ឈ្មោះថា ពិស្ណុ​លោក គឺ​សម្រាប់​រំលឹក​ទៅ​ដល់ មរណៈនាម​របស់​ស្តេច ដែល​បាន​កសាង​ប្រាសាទ​នេះ គឺ បរម​វិស្ណុ​លោក រីឯ ស្រី​សុ​ធរ ជា​ការ​ហៅ​ដើម្បី​រំលឹក​ឡើងវិញ ទៅលើ​ឈ្មោះ​ទីក្រុង​ចាស់​នៅ​អង្គរ ឈ្មោះថា ស្រី​យ​សោ​ធៈ​បុរៈ ។​) ហើយ​មួយ​ចំណែក​ទៀត​នៅ​សតវត្យរ៍​ទី ១៧ ហៅ​ថា​ឥន្ទ​ប​ត្ថ​ម្ភាន​គរ ស្រី​សុ​ធរ​វ​ពិស្ណុ​លោក ។ ចំណែក​ឈ្មោះ​ថា​អង្គរវត្ត គឺជា​ឈ្មោះ​សាមញ្ញ​សម្រាប់​កំណត់​បូជនីយដ្ឋាន​នេះ​។ ចំពោះ​ប្រជាជន​ខ្មែរ ពិសេស​អ្នក​រស់នៅ​ខេត្តសៀមរាប ច្រើន​ហៅ​ឈ្មោះ​រួមមួយ​គឺ អង្គរវត្ត​តូច​។ ទោះបីជា​យ៉ាងណា​ក៏ដោយ អ្នកនិពន្ធ​អឺរ៉ុប​

មូលហេតុ​នៃ​ការ​ដាក់​ថា​ឈ្មោះ​ប្រាសាទ​អង្គ​

ពាក្យ​ថា​អង្គរ តាម​វចនានុក្រម​របស់​លោក​គ្រូ ពៅ សាវ​រស អង្គរ​មក​ពី​ពាក្យ​សំស្ក្រឹត​ថា នគរ មានន័យ​ថា ទីក្រុង ធា​នី អាណាចក្រ ។ រីឯ​ពាក្យ វត្ត ជា​ទី​ដែល​មាន​ព្រះសង្ឃ​គង់នៅ ។ រួម​ន័យ​មក អង្គរវត្ត មានន័យថា​ជា​ទីក្រុង​ដែល​មាន​វត្ត​ពុទ្ធ​សាសនា​។​
ប្រាសាទអង្គរវត្ត​មាន​ ឈ្មោះ​ដើម​ថា "​ប្រាសាទ​បរម​វិស្ណុ​លោក​"​។ ការវិវត្តន៍​នៃ​ឈ្មោះ អង្គរវត្ត នេះ​អាច​ត្រូវបាន​គេ​យកមកប្រើ​តាម​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​។ តាម​សិលា​ចារិក​នៅ​សតវត្សរ៍​ទី​១៦​បញ្ជាក់ថា ឈ្មោះ​ប្រាសាទអង្គរវត្ត​គឺ ព្រះ​មហានគរ​ឥន្ទ្រប្រត្ថ​ព្រះ​ពិស្ណុ​លោក​។ ពាក្យ ឥន្ទ្រ​ប្រត្ថ មានន័យ​ថា "​ទីក្រុង​របស់​ព្រះឥន្ទ​"​។ មួយចំណែក​ទៀត​នៅ​សត​វត្យរ៍​ទី​១៧​ត្រូវបាន​គេ​ហៅថា "​ឥន្ទ​ប​ត្ថ​ម្ភានគរ​ស្រី​សុធរ​វ​ពិស្ណុលោក​"​។​

​ឈ្មោះថា អង្គរវត្ត គឺជា​ឈ្មោះ​សាមញ្ញ​សំរាប់​កំណត់​ប្រាសាទ​ដែល​ជា​បូជនីយដ្ឋាន​នេះ​។ ចំពោះ​ប្រជាជន​ខ្មែរ ជា​ពិសេស​អ្នក​រស់នៅ​ខេត្ត​សៀមរាប​ច្រើន​និយម​ហៅ​ឈ្មោះ​រួមមួយ​ថា អង្គរវត្ត​តូច​។ ទោះបីជា​យ៉ាងណា​ក៏ដោយ អ្នកនិពន្ធ​នៅ​លើ​ពិភពលោក​ទាំងអស់​បាន​កំណត់​ហៅ​ឈ្មោះ​រួមមួយ​ថា អង្គរវត្ត រហូតមកដល់​បច្ចុប្បន្ន​។​ទាំងអស់​បាន​កំណត់​ហៅ​ឈ្មោះ​រួម​មួយ​គឺ អង្គរវត្ត​។​

ស្ថាបត្យកម្ម​

ប្រាសាទ​អង្គរ​មាន​កម្ពស់ ៦៥​ម៉ែត្រ មាន​ក្រឡា​ផ្ទៃ​ប្រហែល ២០០​ហិច​តា រាង​ចតុកោណ ដែល​កំណត់​ដោយ​កំពែង​ព័ទ្ធជុំវិញ និង គូ​ទឹក ដែល​មាន​ទទឹង ២០០​ម៉ែត្រ​។ បរិវេណ​នៃ​កំពែង គឺ​មាន​ប្រវែង​ប្រហែល ៥,៥​គ​.​ម ។ ផ្លូវ​ចូល​ធ្វើ​អំពី​ថ្មភក់​មាន​ប្រវែង​បណ្ដោយ​ ២៥០​ម៉ែត្រ និង​ទទឹង ១២​ម៉ែត្រ ។ ដោយសារ​តែ​ទំហំ​ដ៏​ធំ និង​ស្ថាបត្យកម្ម​ដ៏​អស្ចារ្យ​នេះ មាន​មនុស្ស​មួយ​ចំនួន​គិត​ថា ប្រាសាទអង្គរវត្ត​មិន​មែន​ជា​ស្នាដៃ​របស់​មនុស្ស​ទេ គឺជា​ស្នាដៃ​របស់​អាទិទេព ។​

នៅ​ខាង​មុខ​ផ្លូវ​ចូល​មាន​តោ​ថ្ម​ធំៗ ឈរ​យាម​នៅ​អម​សងខាង​ផ្លូវ ។ នៅ​ខាងចុង​នៃ​ផ្លូវ​ចូល​នោះ មាន​គោ​បុរៈ​ប្រាង្គ​បី ដែល​មាន​កម្ពស់​ខុសគ្នា ហើយ​ប្រាង្គ​ផ្នែក​ខាងលើ​ត្រូវ​បាន​ដួល​រលំ​ហើយ ។ នៅ​គោបុ​រៈនោះ មាន​ថែវ​ដែល​មាន​កំពូល​ជា​វូត ។ បន្ទាប់​ពី គោ​បុរៈមក​គឺ​មាន​ផ្លូវ​មួយ​ដែល​មាន​ប្រវែង​បណ្ដោយ​ ៣៥០​ម៉ែត្រ និង ទទឹង ៩​ម៉ែត្រ ធ្វើ​ពី​ថ្ម​ភក់ និង បង្កាន់ដៃ​នាគ​នៅ​អម​សងខាង ។​

ចម្លាក់​ថែវ​នៅលើ​ជញ្ជាំង​ប្រាសាទអង្គរវត្ត​

ចម្លាក់​ថែវ​ដែល​ព័ទ្ធ​ជុំវិញ​ប្រាសាទអង្គរវត្ត​នៅ ជាន់​ទី​១ ជា​ចម្លាក់​លើ​ថ្មភក់​មាន​ទំហំ ១,២០០​ម៉ែត្រ​ការេ​។ ចម្លាក់​នោះ​ចែកជា ៨​ផ្ទាំង និង ២ ផ្ទាំង នៅ​ពន្លា​ជ្រុង​នៃ ថែវ​ខាងលិច​។ សាច់រឿង នៃ​ចម្លាក់​នោះ​ចាប់ផ្តើម​តាម ជួរ​ដេក តាម​ជញ្ជាំង​ពីធ្វេង​ទៅ​ស្តាំ​។ នៅ​កន្លែង​ខ្លះ​មាន​ព្រំ​ផងដែរ​។ សាច់​រឿង​នោះ​ត្រូវបាន​រៀបចំ​តាម​របៀប គឺ​ដាច់ពីគ្នា ឬ​ស្ថិត​នៅ​ពី លើ​គ្នា​។ ចម្លាក់​នេះ​ត្រូវ​មើល​ពីធ្វេង​ទៅ​ស្តាំ​។ អ្នកទស្សនា​គួរ​ដើរ​មើល​ដោយ​ចូល​តាម​ច្រក​កណ្តាល​ខាងលិច រួច​បត់​ស្តាំ និង ដើរ​ជុំវិញ​។ ចម្លាក់​ទាំងនោះ​រួមមាន​៖

(១) ថែវ​ខាងលិច​(​ត្បូង​) : បង្ហាញ​ពី​ចម្បាំង​របស់​គូរុ​សាត្រា (​មហា​ភារតៈ​) ។​

(២) ពន្លា​ជ្រុង​(​និរតី​) : បង្ហាញ​ពី ឆាក​នៃ​រឿង​រាមកេរិ៍្ត ។​

(៣) ថែវ​ខាងត្បូង​(​លិច​) : បង្ហាញ​ពី​ព្យុហយាត្រា​របស់​ព្រះបាទ​សូរ្យ​វ័រ្មន​ទី ២ ។​

(៤) ថែវ​ខាងត្បូង​(​កើត​) : បង្ហាញ​ពី​រឿង​ឋានសួគ៌ និង ឋាន​នរក ។​

(៥) ថែវ​ខាងកើត​(​ត្បូង​) : បង្ហាញ​ពី​រឿង​កូរ​សមុទ្រ​ទឹក​ដោះ ។​

(៦) ថែវ​ខាងកើត​(​ជិត​ផ្លូវ​ចូល​) : ជា​សិលា​ចារិក ។​

(៧) ថែវ​ខាងកើត​(​ជើង​) : បង្ហាញ​ពី​ជ័យ​ជំនះ​របស់​ព្រះ​វិស្ណុ លើ​ពួក​អសុ​រៈ ។​

(៨) ថែវ​ខាងជើង​(​កើត​) : បង្ហាញ​ពី​ជ័យជំនះ​របស់​ក្រឹស្ណៈ និង បា​ណ្ឍៈ ។​

(៩) ថែវ​ខាងជើង​(​លិច​) : បង្ហាញ​ពី​ចម្បាំង​រវាង​ទេ​តា និង​ពួក​អសុ​រៈ ។​

(១០) ពន្លា​ជ្រុង​(​ពាយ​ព្យ​) : បង្ហាញ​ពី​ឆាក​នៃ​រឿង​រាមកេរិ៍្ត ។​

(១១) ថែវ​ខាងលិច​(​ជើង​) : បង្ហាញ​ពី​ចម្បាំង​នៅ​ក្រុង​លង្កា​(​រឿង​រាមកេរិ៍្ត​) ៕

No comments:

Post a Comment